O książce

Celem nauki jest opisywanie, tłumaczenie i przewidywanie zachowania otaczającego nas świata. Rzeczywistość jest jednak zbyt złożona na to, by można ją było opisać dokładnie, bez stosowania uproszczeń i przybliżeń. Dlatego, gdy pragniemy opisać wybrane zjawisko, bierzemy pod uwagę jedynie te elementy rzeczywistości, o których sądzimy, że mają na to zjawisko istotny wpływ. Na przykład, gdy opisujemy ruch jabłka spadającego z drzewa na ziemię, bierzemy pod uwagę jedynie wagę jabłka, wysokość drzewa i ewentualnie opór powietrza. Pomijamy natomiast takie czynniki jak smak jabłka, jego kolor, konfigurację planet na niebie, itp. Wprawdzie konfiguracja planet ma wpływ na ruch jabłka, lecz jest on tak mały, iż uznajemy, że można go pominąć. Wyodrębnienie istotnych czynników jest bodajże najważniejszym aktem badacza. W wielu naukach (głównie w astronomii, fizyce i chemii) osiągnięto niezwykle burzliwy rozwój dopiero wtedy, gdy nauczono się rozpoznawać znaczenie różnych czynników i pomijać czynniki nieistotne. W innych naukach jednak (na przykład w socjologii, psychologii i medycynie) nie doszło jeszcze do jednoznacznego ustalenia roli i wagi różnych czynników. Poszukiwania w każdej dziedzinie można sobie ułatwić próbując najpierw zrozumieć zachowanie bardzo prostych obiektów i liczyć na to, że odkryjemy na tej drodze istotne własności rządzące zachowaniem obiektów bardziej złożonych. W tych badaniach mogą nam wydatnie pomóc pojęcia i metody omawiane w naszej książce.

Modelowanie Rzeczywistości obejmuje szeroki zakres fascynujących tematów, które są dostępne dla każdego, kto chce dowiedzieć się o wykorzystaniu komputerowego modelowania do rozwiązywania różnorakich problemów, ale nie jest specjalistą w dziedzinie matematyki i informatyki. Przedstawiony materiał jest dostosowany do poziomu wiedzy na poziomie licealnym, mimo iż mowa jest też o trudnych problemach (automaty komórkowe, miara informacji Shannona, deterministyczny chaos, fraktale, sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i maszyna Turinga). Problemy te są wyjaśniane na prostych przykładach: automaty komórkowe — gra w życie, wzór Shannona — gra w 20 pytań, teoria gier — teleturniej. itp. Przedstawienie w prosty, a zarazem pełny sposób, wielu ważnych idei wykorzystywanych w modelach rzeczywistości, stanowi istotę książki. Dwadzieścia pięć programów napisanych specjalnie dla zilustrowania treści książki posiada nie tylko wartość pedagogiczną, ale także pokazuje, iż studiowanie modelowania rzeczywistości może być połączone z zabawą.

English version | Strona główna | Opis | Spis treści | Programy | Errata | Zakupy | Pliki | Linki | Okładka| Kontakt